-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41780 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

عالم الهي كه چندي با موسي همراه بود، كه بود؟

در قرآن مجيد صريحاً نامي از خضر برده نشده و از رفيق يا استاد موسي تنها به عنوان «بنده​اي از بندگان ما كه او را مشمول رحمت خود ساخته و علم و دانش قابل ملاحظه​اي تعليمش كرده بوديم» كه بيانگر مقام عبوديت و علم و دانش خاص او است، ياد شده است،

ولي در روايات متعددي اين مرد عالم بنام «خضر» معرفي شده است، و از بعضي از روايات استفاده مي​شود كه اسم اصلي او «بليا ابن ملكان» بوده، و خضر لقب او است، زيرا هر كجا گام مي​نهاده زمين از قدومش سرسبز مي​شده است.

بعضي نيز احتمال داده​اند كه نام اين مرد عالم «الياس» بوده، و از همين جا اين تصور پيدا شده است كه ممكن است «الياس» و «خضر» نام يك نفر باشد، ولي مشهور و معروف ميان مفسران و راويان حديث همان اول است.

بديهي است نام اين مرد، هر چه باشد مهم نيست، مهم اين است كه او يك دانشمند الهي بود، و مشمول رحمت خاص پروردگار، و مأمور به باطن و نظام تكويني جهان، و آگاه از پاره​اي از اسرار، و از يك جهت معلم موسي بن عمران، هر چند موسي در پاره​اي از جهات بر او مقدم بوده است.

و در اينكه او پيامبر بوده است يا نه باز روايات مختلفي داريم.

در جلد اول اصول كافي روايات متعددي نقل شده است كه دلالت بر اين دارد كه اين مرد عالم، پيامبر نبود، بلكه دانشمندي همچون «ذوالقرنين» و «آصف ابن برخيا» بوده است.

در حالي كه از پاره​اي ديگر از روايات استفاده مي​شود او داراي مقام نبوت بود، و ظاهر بعضي تعبيرات آيات قرآن نيز همين است، زيرا در يك مورد مي​گويد «من اين كار را از نزد خود نكردم» و در جاي ديگر مي​گويد «ما مي​خواستيم چنين و چنان شود».

و از بعضي از روايات استفاده مي​شود كه او از يك عمر طولاني برخوردار بوده است.




قصه هاي قرآن

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.